MBO Raad: ‘Kwaliteit onderwijs mbo gaat achteruit’

Duizenden mbo-studenten raken door de coronacrisis in de problemen. Er zijn te weinig stages en er wordt niet voldoende fysiek onderwijs gegeven. ‘We zakken door het ijs’, zegt voorzitter van de MBO Raad Adnan Tekin.

Aan Trouw vertelt de voorzitter dat de gevolgen voor studenten in het mbo nog groter zijn dan op hogescholen en universiteiten. Online lessen werken namelijk niet bij echte praktijkvakken, zoals koken, groen- en dierverzorging of techniek. Ondertussen is maar 30 procent van de lessen in fysieke vorm.

Een ander probleem is het tekort aan stageplekken door de coronacrisis. Op dit moment zijn er 20.500 plaatsen te weinig, heeft de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven uitgezocht.