Mbo-student moet worden ingeloot

Een mbo-studente stapte naar de rechter omdat ze tot twee keer toe werd uitgeloot voor de hbo-studie mondzorgkunde. Ze vond dat DUO haar in een te lage lotingscategorie had gezet. De rechter geeft haar nu gelijk.

De studente volgde de mbo-opleiding tot tandartsassistente aan het ROC van Tilburg en wilde daarna mondzorgkunde gaan studeren. Voor die opleiding melden zich gemiddeld vijf keer zoveel studenten aan als dat er plaatsen zijn, dus wordt er geloot. Hoe hoger de cijfers van een student zijn, hoe hoger de lotingscategorie en dus de kans te worden toegelaten.

De studente kreeg bij haar diploma echter geen cijferlijst, maar een resultatenoverzicht. Daarom plaatste de Dienst Uitvoering Onderwijs (de voormalige IB-Groep) haar in lotingscategorie C. Onterecht vond de studente. Haar cijfers zouden hoog genoeg zijn om direct te worden toegelaten. Saillant detail: haar zus, die dezelfde mbo-opleiding in deeltijd had gevolgd en wel een cijferlijst kon meesturen, werd vanwege haar hoge cijfers wel meteen toegelaten.

De studente had haar resultatenoverzicht door het ROC laten omrekenen naar een cijferlijst. Maar dat accepteerde DUO niet. ‘De resultatenlijsten van mbo-instellingen variëren onderling flink en dat maakt de beoordeling ervan lastig. Het gaat niet simpelweg om het overzetten van letters naar cijfers’, legt een woordvoerder uit.

De rechter was het daar niet mee eens en besliste dat DUO de studente dit jaar in categorie A moet plaatsen, wat betekent dat ze direct wordt toegelaten. DUO overweegt in hoger beroep te gaan.

Overigens werkt het ministerie van Onderwijs aan een richtlijn om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen. Daar is DUO overigens voorstander van: ‘Dat geeft ons niet alleen duidelijkheid, maar de studenten ook.’ DUO overweegt in hoger beroep te gaan.

Dit jaar begonnen 267 studenten aan de hbo-opleiding mondzorgkunde, waarvan 160 uit het mbo afkomstig waren.