Columns

Mediaoorlog is marketing

Ik heb die drie woorden, mediaoorlog is marketing, onderstreept in het boek van Joris Luyendijk, “Het zijn net mensen“. Het was voor mij onbegrijpelijk toen ik in 1997 op de FEM kwam en hoorde dat op het Instituut Marketing & Commerce nauwelijks tot geen aandacht aan media werd besteed. In de afstudeerrichting Sport- & Entertainmentmarketing hebben we het vak media direct ingevoerd en een aantal jaar later crossmedia marketing. Daar moet je dan nog voor knokken.

Het is bekend dat het hoger beroepsonderwijs niet meer voorop loopt, maar achter het bedrijfsleven aanhobbelt. Men hoopt het gat te kunnen verkleinen tussen de constatering oh gaat ’t zo in het eggie en de invoering van cursussen met de hierbij horende competenties. Dat is lastig als je voorkeur geeft aan procesbeschrijvingen boven het binnenhalen van experts uit het bedrijfsleven.

Men reageert dan als door een adder gebeten op weer slechte scores in Elsevier en in de Keuzegids. Dat zijn media, die ook met marketingmiddelen bestreden kunnen worden. Begin met analyseren en durf dan te zien, dat er te weinig experts uit het bedrijfsleven lesgeven die didactisch sterk zijn en gepokt en gemazelde docenten zijn. Van mij hoeven die geen PhD te hebben.