Meerderheid voorspelt: Nederland wint van Argentinië

Zo’n 67 procent van de deelnemers aan de WK14FCJ-poule van de faculteit Communicatie en journalistiek (FCJ) denkt dat Nederland woensdagavond van Argentinië wint. Een kwart gokt op Argentinië.

‘De twijfel begint toe te slaan’, constateert Edwin Rooseboom, communicatieadviseur aan de faculteit en initiator van de poule. ‘Bij de vorige wedstrijden voorspelde negentig procent of meer van de deelnemers dat Nederland zou winnen. Dat zakt voor vanavond naar nog geen zeventig procent.’ Een derde van hen houdt het op een voorsprong van 2-1.

Wetenschappelijke precisie
Tekenend voor het teruglopende vertrouwen in het team van Oranje is de verdeeldheid in de top van de poule. Onderzoekers die met 'wetenschappelijke precisie' te werk gaan droegen Nederland op handen, maar lijken nu af te haken. Zowel Jonas Moons als Thijs Waardenburg vullen in dat Argentinië vanavond wint. Daar staat tegenover dat secretaresse Renate Giessing en directeur bedrijfsvoering Jaak Mulder beloven dat Nederland vanavond zegeviert.

Dat een dergelijke virtuele glazen bol koffiedik kijken is, blijkt uit het feit dat niemand van de bijna veertig deelnemers de gigantische zege van 7-1 van Duitsland op Brazilië heeft zien aankomen. Wel verwachtte een grote meerderheid van ruim zeventig procent dat Duitsland met de eer zou gaan strijken, tegenover een schamele 18 procent voor Brazilië.

Finale
De landen die volgens de deelnemers de meeste kans maakten op een plaats in de finale zijn: Brazilië (65 procent), Duitsland (38 procent), Nederland (27 procent) en Argentinië (eveneens 27 procent).

Volg de FCJ WKpoule via Twitter en #WK14fcj