Ministerie keurt verhuizing Domstad goed

Het ministerie van Onderwijs heeft de verhuizing van Domstad Hogeschool naar Amersfoort goedgekeurd. In april wordt naar verwachting het definitieve fusiebesluit tussen de HU en Domstad getekend.

De HU en Domstad, een katholieke pabo in Utrecht, zetten in december vorig jaar een handtekening onder een intentieverklaring tot fusie. De pabo wordt ondergebracht bij het Instituut Theo Thijssen (waar ook de pabo van de HU onder valt). Domstad verhuist vervolgens in zijn geheel in de zomer naar het nieuwe gebouw in Amersfoort. Nieuwe studenten die zich voor komend studiejaar aan de Domstad hebben ingeschreven, volgen hun studie in Amersfoort. Een jaar later komen de overige studenten over.

Met de goedkeuring van het ministerie is een belangrijke hobbel genomen. De medezeggenschapsraden van beide instellingen moeten nog hun fiat geven. De raad van de HU heeft aangegeven kritisch te staan ten opzichte van een nieuwe minor levensbeschouwing. Ook moet de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) nog zijn goedkeuring verlenen vanwege de gewenste continuering van de Akte van bekwaamheid godsdienst/levensbeschouwing.