In Beeld

Mondkapjes aan de HU: ‘Ik draag ze wel/niet omdat…’

Foto: Kees Rutten

Voor het mondkapje geldt sinds maandag op Hogeschool Utrecht het dringend advies om ze te dragen in gangen, restaurants en open ruimtes. De eerste indruk levert een gemengd beeld op: We vroegen vandaag een paar studenten naar de motivatie om er wel of geen te dragen.

Het lijkt een lastige worsteling voor bestuurders: wat te doen met de mondkapjes. De premier kwam met een dringend advies aan iedereen, de minister zei dat het niet nodig was voor universiteiten en hogescholen, waarna hogescholen ieder hun eigen weg kiezen. Zo houdt Saxion het op een advies en voegt daar meteen aan toe dat het vrijwillig is. Maar bij Hogeschool Rotterdam wordt het dringend advies juist omgezet naar een verplichting, inclusief de waarschuwing dat ze vanaf woensdag handhavend optreden.

Belangrijkste vraag: gaan de studenten aan de HU nou ook echt mondkapjes dragen? De eerste indrukken zijn wisselend. Ja, er worden meer mondkapjes gedragen dan vorige week, maar een meerderheid lijkt het nog niet te zijn. Daarnaast is het op de gangen nog een stukje rustiger dan vorige week, en de kleine groepjes studenten die er zijn, haasten zich naar buiten. Desondanks vroegen we ze kort hun keuze met of zonder mondkapje toe te lichten. Het leverde een paar fraaie statements op. En eigenlijk zijn die mondkapjes behoorlijk fotogeniek.

Julia: ‘Ik draag er geen omdat ik voldoende afstand kan houden.’
Jane: ‘Because it’s safe.’
Mieke:’Omdat ik iedereen wil beschermen.’
Joren: ‘Omdat k hem nog op moest zetten. ‘
Berend: ‘Omdat dit het minste is wat ik tegen corona kan doen.’
Winter: ‘Omdat ik mezelf en anderen wil beschermen.’
Sherbin: ‘Omdat ik er niet aan heb gedacht.’

Foto’s: Kees Rutten.

Ook interessant: Dringend advies: draag een mondkapje in de HU.