Reiskostenregeling gaat door (waaronder gratis privéreizen met ov)

Foto: Kees Rutten

De Hogeschoolraad (HSR) heeft woensdag ingestemd met de nieuwe regeling voor woon-werkverkeer. Medewerkers van de HU kunnen straks kiezen tussen een gratis ov-kaart of een kilometervergoeding. Het stelsel gaat als het goed is 1 januari 2024 in.

Een meerderheid van de HSR stemde voor het voorstel van het college van bestuur tijdens een ingelaste vergadering op woensdag. Die bijeenkomst volgde op de gezamenlijke vergadering van het college en de raad. Daarin waren nog enkele aanvullende vragen van de HSR besproken.

De extra bijeenkomst met het fiat van de HSR geeft het college meer tijd om de regeling in te voeren: anders was het akkoord pas over twee weken gekomen. Want de tijd begint te dringen. Een van de vragen vanuit de HSR was dan ook of de invoering van de nieuwe reiskosten daadwerkelijk 1 januari zal zijn. ‘Zodra wij jullie instemming hebben gaat de uitrol beginnen’, antwoordde daarop collegelid Tineke Zweed.

Gratis reizen met het ov (ook privé)

Het nieuwe stelsel zou aanvankelijk in september van dit jaar ingaan. Maar omdat onder meer het afsluiten van de contracten met de NS meer tijd kost werd het uitgesteld. In maart stuurde het college de nieuwe reiskostenregeling ter goedkeuring naar de Hogeschoolraad.

In de nieuwe regeling kunnen medewerkers een keuze maken uit twee opties. De eerste is een ov-kaart (NS Business Card) waarmee zij gratis kunnen reizen met trein, bus, tram en metro in Nederland. Dit geldt voor woon-werkverkeer, dienstreizen en privé-uitstapjes. Iedereen in dienst van de HU kan hiervoor kiezen, ook mensen met een minimale aanstelling. Stagiaires, uitzendkrachten en personeel dat gedetacheerd is bij de hogeschool komen niet in aanmerking.

Extra diensten van de NS

De tweede mogelijkheid die medewerkers kunnen kiezen, is een financiële vergoeding voor de kilometers die ze maken om naar hun werk te komen. Degenen die zich te voet of met de fiets verplaatsen kunnen 21 cent per kilometer declareren en automobilisten 14 cent. De maximale afstand die vergoed wordt is 50 kilometer. De declaraties moeten maandelijks ingevuld worden.

Op schriftelijke vragen vanuit de HSR antwoordde het college dat de ov-kaart ook geldig is op trajecten die door andere vervoersbedrijven dan de NS worden verzorgd. De HSR vroeg ook naar praktische zaken: hoe werkt het als een medewerker gebruik wil maken van extra diensten van de NS? Een upgrade naar de eerste klas kan met de kaartautomaat of via de website of de app van NS. Voor het meenemen van de fiets in de trein moet en apart kaartje worden gekocht.

Regeling geldt als duurzaam

Volgens het college gaat iedereen er met deze regeling op vooruit. Ook geldt het gebruik van de ov-kaart en de hogere vergoeding voor fietsers in vergelijking met automobilisten als duurzaam. De raad hamerde er eerder op dat mensen die zijn aangewezen op de auto, zoals degenen met een fysieke aandoening, er niet op achteruit mogen gaan. Dit met het oog op de waarschijnlijke invoering van betaald parkeren voor medewerkers op het Utrecht Science Park.

De HSR stemde een half jaar geleden in met de woon-werkregeling maar moest ook nog goedkeuring geven op de uitvoering van het plan.