Bijltjesdag voor eerstejaars op 1 december

Voor eerstejaars studenten wordt 1 december een cruciale datum: de besten mogen aan een honoursprogramma beginnen, terwijl de slechtsten van de opleiding worden weggestuurd.

Studenten die na drie maanden helemaal geen blijk geven van
motivatie of aanleg, mogen van minister Plasterk vlug worden weggestuurd. Dat had hij
al eerder aangekondigd. Momenteel kunnen instellingen de eerstejaars
pas na afloop van het eerste jaar wegsturen, wanneer ze te weinig
studiepunten hebben gehaald of over bepaalde vakken zijn gestruikeld,
maar Plasterk gaat de wet aanpassen.

‘Na aanvang van de studie zakt bij veel studenten de motivatie snel weg’, stelt Plasterk in een voortgangsrapportage over zijn hogeronderwijsbeleid. Daarom willen universiteiten en hogescholen al bij aanvang ‘de toon zetten en studenten motiveren’. Ze laten het honoursprogramma liefst zo vroeg mogelijk van start gaan: als er al binnen drie maanden wordt besloten wie eraan mag beginnen, dan heeft het voor de eerstejaars zin om direct hard te studeren.

Dat was buiten de Tweede Kamer gerekend. Die is bang dat sommige studenten te weinig kans krijgen om in aanmerking te komen voor de eliteprogramma’s. Drie maanden is wel erg snel om te wennen aan het hoger onderwijs, denken de parlementariërs. Plasterk komt de Kamer tegemoet en wil met de instellingen afspraken maken over een ‘tweede instapmoment’.