Deel gebouw Universiteit Utrecht bezet

Studenten en schoonmakers hebben maandagochtend 27 februari een deel van het Ruppertgebouw van de Universiteit Utrecht bezet. Zij protesteren tegen slechte arbeidsomstandigheden en bezuinigingen in het onderwijs.

Het zou gaan om enkele tientallen studenten en tweeduizend schoonmakers, waaronder een aantal van de HU. Zij roepen de universiteit als grote opdrachtgever in de schoonmaaksector op om een protocol van de vakbond FNT te ondertekenen, zo staat in een verklaring. Docenten, studenten en medewerkers worden gevraagd de schoonmakersactie te ondersteunen door het tekenen van een petitie.

Volgens Sander van Zuntert van de organisatie Kritische Studenten Utrecht heeft de FNV Bondgenoten de studenten benaderd om gezamenlijk actie te voeren. ‘De schoonmakers staken al maanden zonder resultaat. Daarom is besloten om over te gaan tot grotere acties’, zegt hij.

De bezetting vindt plaats in de centrale hal en enkele lokalen van het gebouw aan de Leuvenlaan in De Uithof. Er is een alternatief programma opgezet die een dialoog moet starten over de problemen in de schoonmaak en het onderwijs. Genoemd worden de langstudeerboete, afschaffing van de basisbeurs voor de masterfase en inkorting van het reisrecht van studenten.

Onbekend is hoe lang de actie duurt. Vanmiddag trekken de actievoerders naar andere gebouwen in De Uithof om solidariteit te vragen.

UPDATE
'We zijn net binnen, maar het gaat mondjesmaat', zegt Sander van Zundert, woordvoerder van Kritische Studenten Utrecht. 'Beveiligers en politie hebben de deuren van binnenuit dichtgedraaid, dus er kwam een zoektocht naar andere openingen op gang. Nu hebben we er eentje die deels opengehouden wordt door activisten en deels dichtgehouden door bewakers.'

De activisten zijn niet slaags geraakt met de beveiligers en als het aan Van Zundert ligt, blijft dat zo. 'De universiteit reageert nogal heftig, maar we hebben een onderhandelingsteam. We zouden drie dagen willen blijven, of anders zo lang als nodig is.'

De actievoerders hadden een ‘alternatief programma’ in gedachten, zoals lezingen over de geschiedenis van de arbeidersbeweging in Nederland, de bezuinigingen van het kabinet en de relatie tussen studenten en schoonmakers. Ook zou er een dichter komen optreden. 'Maar op deze manier kunnen we het gebouw niet opengooien voor studenten', zegt Van Zundert.