Deeltijders in actie tegen langstudeerboete

Enkele studenten van de masteropleiding aardrijkskunde van de HU willen protestacties gaan houden tegen de langstudeerboete. Woensdag 21 december overleggen zij hierover met studenten- en lerarenbonden.

Volgens de deeltijdstudenten worden zij onevenredig hard getroffen. De masters van de lerarenopleidingen aan de HU duren drie jaar, maar staatssecretaris Zijlstra gat ervan uit dat de nominale duur twee jaar is. In het derde jaar van de studie verbruiken de studenten hun uitlooptijd, met als gevolg dat ze bij de minste vertraging het extra collegegeld van 3.000 euro op moeten hoesten.

‘Sneller kunnen we niet studeren, het is te gek voor woorden’, zegt Sander Konijn, derdejaars bij de master of education aardrijkskunde en een van de initiatiefnemers. Hij werkt als leraar en besloot enkele jaren geleden zijn eerstegraads bevoegdheid te halen. Hij krijgt een tegemoetkoming in de kosten middels een lerarenbeurs, bedoeld als stimulans tot meer hoogopgeleide docenten. ‘En dan word ik tijdens mijn studieduur geconfronteerd met deze maatregel.’

De studenten gaan om de tafel zitten met onder meer de studentenorganisaties ISO en LSVb alsmede de vakbonden AOb en CNV. De oppositiepartijen in de Tweede Kamer drongen er onlangs bij Zijlstra op aan om de langstudeermaatregel voor deeltijders aan te passen.

Zie ook artikel in de Volkskrant.