Eerste lichting academische pabo studeert af

De eerste lichting studenten van de academische pabo studeert vrijdag 6 juli af. Zij krijgen hun diploma uit handen van staatssecretaris Zijlstra.

De Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) is vier jaar geleden in Utrecht als eerste in het land gestart. De studenten combineren een studie aan de pabo van de HU en de bachelor onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Zij krijgen dus twee bachelordiploma’s. Na de primeur in Utrecht kreeg het initiatief op vele plaatsen in het land navolging.

Bij de aanvang in 2008 stonden velen te trappelen. Er meldden zich 150 gegadigden, maar er konden slechts 53 studenten van start. Op de kop af 31 studenten haalden de eindstreep; dat is inclusief de enige mannelijke student die de opleiding begon. Tweederde van de groep wil aan de slag op een basisschool. Daarvan zijn tien personen al verzekerd van een baan, terwijl nog eens tien een baan wil combineren met een master. Het gros van de anderen is van plan een master gaan volgen.

Staatssecretaris Zijlstra zal tijdens de plechtigheid in de Janskerk ook een toespraak houden en met de aanwezigen in debat gaan.