Extra geld voor academische pabo

De academische pabo, een samenwerking van de HU en Universiteit Utrecht, krijgt een financiële injectie van een miljoen euro. Het bedrag is bedoeld voor de ontwikkeling van deze nieuwe onderwijsvorm.

Dat maakte staatssecretaris Marja van Bijsterveldt maandag 22 september bekend tijdens de presentatie van de ‘Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren’ aan de faculteit Educatie.

De Academisch lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO) is in september van start gegaan met ruim vijftig studenten, terwijl er zich honderdvijftig kandidaten meldden. Afgestudeerden krijgen zowel een universitair diploma onderwijskunde als lesbevoegdheid voor het basisonderwijs. Universiteit en hogeschool drongen eerder aan op extra financiering.

Op de vraag of soortgelijke projecten in het land op subsidie kunnen rekenen zei Van Bijsterveldt dat ze het belangrijk vindt om dergelijke initiatieven tijdelijk te steunen. ‘Maar naar het eerste initiatief kijk ik welwillender dan het tiende.’ Dick de Wolff, directeur van de faculteit Educatie, meldde dat de Utrechtse grondleggers van de academische pabo andere initiatieven met raad en daad ondersteunen.