Facebook voor ouderen

Een vereenvoudigd Facebook voor ouderen en een app waarbij bewoners van een verzorgingstehuis elkaars hobby’s kunnen matchen.

Het zijn twee concepten die studenten communication & media design bedachten om het isolement van ouderen tegen te gaan met behulp van social media. Woensdag 13 juni presenteerden zeven groepen de prototypes.

De CMD-studenten zijn hiermee het afgelopen half jaar in de weer geweest in opdracht van de gemeente Utrecht en na bemiddeling van de organisatie Academie van de Stad. De academie stelt zich ten doel het leefklimaat in de steden te verbeteren door projecten met studenten te initiëren.

Andere projecten die zijn uitgevoerd:
>een onderzoek door studenten pedagogiek hoe jongeren in de Utrechtse wijk Overvecht aan het sporten zijn te krijgen
>de ontwikkeling van een online spel door studenten digitale communicatie waarbij kinderen op de basisschool leren over elkaars cultuur
>een onderzoek van studenten social management (CMV Amersfoort) hoe een slecht lopende buurtwinkel in de wijk Zuilen nieuw leven kan worden ingeblazen

De Academie voor de Stad startte in januari haar activiteiten aan de HU. Vier jaar geleden begon het initiatief aan de Hogeschool van Amsterdam.