Falende corpsstudent krijgt contributie terug

Het Rotterdamsch Studenten Corps (RSC) geeft leden die het eerste studiejaar niet halen hun contributie terug. Maar dan moeten ze wel hun best hebben gedaan.

In tijden van dreigende langstudeerboetes en verhoogde studiedruk benadrukken steeds meer studentenverenigingen dat ze er niet alleen voor de gezelligheid zijn. Ze helpen hun leden ook op tijd een diploma te halen. Het Rotterdamsch Studenten Corps doet daar een schepje bovenop, meldt Erasmus Online. Wie zijn best doet, maar zijn eerste jaar niet haalt, krijgt de verenigingscontributie terug.

'Wij vinden het belangrijk dat onze leden hun studiepunten halen', licht Commissaris Vereniging Rein Speelman desgevraagd toe. 'Wij helpen eerstejaars daarbij, maar ze moeten wel actief meewerken', waarschuwt hij. 'Anders krijgen ze hun contributie aan het eind van het jaar niet terug.'

De eerstejaars worden flink achter de broek gezeten. 'Als we weten dat ze de volgende ochtend om negen uur college hebben, zeg ik om elf uur dat het tijd is om te gaan.' Het RSC denkt nog na over een manier om te controleren of de eerstejaars wel echt op college verschijnen. Want, weet Speelman: 'Studenten liegen vaak.'

Uiterlijk halverwege het collegejaar moeten studenten aangeven met welke vakken ze problemen hebben. Ze moeten dan bijlessen volgen. Het RSC hoopt daar groepskorting voor te krijgen bij een bijlesinstituut.

Overigens blijft iedereen die de ontgroening doorkomt wel RSC-lid voor het leven. Wie in Rotterdam aan een nieuwe studie begint, heeft opnieuw recht op begeleiding en eventuele teruggave van de contributie.

Eerstejaars aan de Erasmus Universiteit moeten zestig punten halen, anders mogen ze niet verder met hun opleiding. Overigens kunnen studenten onvoldoendes wel compenseren.