Goedkoop wonen en studiepunten cashen

Studenten van de HU Amersfoort krijgen een goedkope woning aangeboden als ze als tegenprestatie werkzaamheden verrichten in enkele wijken. Ze verdienen er ook nog studiepunten mee.

Het gaat om vijftien tot twintig woningen die op de nominatie staan om gesloopt te worden. De studenten kunnen er enkele jaren wonen voor een bedrag van 200 tot 250 euro per maand. Het project start komend schooljaar en is een samenwerkingsverband van de HU Amersfoort, woningcorporatie De Alliantie en de Stichting Welzijn Amersfoort.

‘Het werk bestaat bijvoorbeeld uit het opzetten van kinderactiviteiten samen met buurtbewoners en klussen uitvoeren bij oudere mensen thuis. De studenten krijgen begeleiding en verdienen er studiepunten mee in de vrije ruimte van het curriculum’, zegt Marco van Stralen, docent bij Social Work in Amersfoort. De activiteiten vinden plaats in de wijken Kruiskamp-Koppel en Randenbroek-Schuilenburg

De studenten krijgen een contract en kunnen een verbintenis aangaan van een tot en met drie jaar. Hoeveel uren ze zich moeten inzetten en hoeveel punten er zijn te verdienen staat nog niet vast. Rond de vijftien studenten zullen in september het spits afbijten en als het een succes wordt kan dit aantal groeien. Tijdens een open dag meldden zich spontaan acht studenten aan.