HU-masters scoren redelijk

De HU bezet met de Hogeschool Arnhem/Nijmegen een gedeelde tweede plaats in de ranking van de Keuzegids over masters. De Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten staat op de eerste plaats.

Dit staat in de Keuzegids Masters 2012 die onlangs is gepubliceerd. Alleen instellingen waarvan vier of meer opleidingen zijn geanalyseerd kregen een plek in het handboek. De gids legt alleen bekostigde masters onder de loep omdat onbekostigde masters niet hebben deelgenomen aan de Nationale Studentenquête 2011 en er te weinig gegevens beschikbaar zijn.

Pedagogiek in Utrecht is een absolute topper. Zij prijkt op de eerste plaats van de in totaal zeven opleidingen in het land. Studenten zijn vooral goed te spreken over het onderzoek dat wordt aangeleerd en de faciliteiten. Ook de master special education needs (SEN) scoort goed. De opleiding telt circa tien vestigingen in het land waarvan de eerste vijf bovenaan de lijst staan.

De masters van de lerarenopleidingen doen het slecht. De talen en maatschappijvakken zijn hekkensluiters (van de respectievelijk vijf en zes opleidingen), terwijl de lerarenmasters in de exacte vakken op de één na onderste plek belanden (van de vier). Middenmoters zijn physician assistant (tweede van de drie) en advanced nursing practice (vierde van acht). De master dovenstudies is uniek in Nederland en kan dus niet vergeleken worden.