‘Huisjesmelker’ Chang moet dokken

Kamerverhuurster Betty Chang moet drie ton betalen voor haar studentenhuizen in Utrecht.

Dat is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State, meldt RTV Utrecht. Die bepaalde vorige week dat de gemeente terecht geld eist voor de benodigde vergunningen. Onderzoek wees eerder uit dat Chang haar twintig panden illegaal aan studenten en anderen verhuurt.

Volgens Chang zelf veranderde het beleid van de gemeente plotseling en is het ontbreken van vergunningen daarom niet haar schuld. Als zij niet met de 300.000 euro over de brug komt, dan mag de gemeente de woningen sluiten en staan de huurders op straat.

Chang werd door de studentvakbond LSVb en SP-jongerenorganisatie ROOD in 2006 uitgeroepen tot ‘huisjesmelker van het jaar’. De gemeente onderzocht of ze voor haar panden een omzetvergunning heeft. Die is nodig om van zelfstandige woningen kamers te mogen maken.