Huisjesmelker Chang weer in opspraak

Studenten in Utrecht zijn weer de dupe geworden van malafide praktijkenvan huisjesmelker Chang, zegt ROOD Utrecht, jongerenafdeling van de SP.Ze stuurt onterecht incasso’s van soms duizend euro. ROOD heeft in deafgelopen twee weken negen klachten ontvangen van huurders.

ROOD Utrecht geeft aan dat dit waarschijnlijk het topje van de ijsbergis. Alexander Begheyn: ‘Deze studenten zijn uit zichzelf naar onstoegekomen, we hebben ze niet opgeroepen contact te zoeken. Wevermoeden dat er nog vele klachten zullen volgen.’ In sommige gevallengaat het om een naheffing op de servicekosten zonder verderespecificatie. In andere gevallen ontkent Chang dat huurders hun huurhebben opgezegd en eist ze alsnog een jaar huur.

Een schrijnend geval is het verhaal van student Steven. Hij kreeg inapril 2008 een brief dat hij voor 25 mei van dat jaar zijn kamer uitmoest vanwege een rechterlijke uitspraak. Die uitspraak is nooitgeweest. Steven gaf te goeder trouw gehoor aan de oproep en verliet hethuis. Vorig jaar krijg hij toch een incasso voor de huur van april totdecember 2008, omdat hij ten onrechte het huis zou hebben verlaten.

Chang is in 2006 door ROOD en LSVb uitgeroepen tot huisjesmelker vanhet jaar. Mevrouw verhuurde zonder vergunning kamers aan studenten.ROOD hoopt dat er politiek iets gedaan kan worden aan haar handel. Erzou een landelijk verbod op huisjesmelken kunnen komen. En extracontrole op gevaarlijke woonsituaties.

Studenten die foute incasso’s krijgen, kunnen een mail sturen naar roodutrecht@sp.nl