Logistiek en economie naar Amersfoort

De opleiding logistiek en economie (LE) verhuist medio 2010 van Utrecht naar Amersfoort. Ook komt er een tweede vestiging van business management (BM).

Het college van bestuur heeft hiertoe besloten. Het ministerie van Onderwijs moet hiervoor nog toestemming geven en ook komen ze nog aan de orde in de centrale medezeggenschapsraad (CMR) en raad van de faculteit Economie en Management.

De plannen passen in het streven om het aantal studenten in Amersfoort in enkele jaren van 2.500 te verhogen naar 4000. De datum is niet toevallig gekozen: in september volgend jaar moet het nieuwe gebouw van de HU Amersfoort zijn deuren openen.

Een belangrijk overweging om logistiek en economie over te hevelen is een aanbeveling van de commissie Van Ek, die de economische toekomst van Amersfoort onder de loep nam. Die adviseert om innovatieve logistiek in de stad te stimuleren. ‘En dat is precies wat wij kunnen bieden. Daar ligt een grote kans voor de stad en opleiding’, zegt opleidingsmanager Herman van Tongerloo. Daarbij heeft LE raakvlakken met facility management in Amersfoort.

Een reden om een tweede vestiging van business management (de opleiding in Utrecht blijft bestaan) in Amersfoort te openen is dat die aansluit bij small business and retail management. Pluspunt is ook dat BM zich richt op het midden- en kleinbedrijf, een sector die sterk aanwezig is in de stad.

De HU Amersfoort profileert zich rond de thema’s economie & vrijetijdsmanagement, zorg & welzijn en onderwijs & opvoeding. Er bestaan vergevorderde plannen om een pabo en toegepaste psychologie te starten.