LSVb wil ov-kaart voor hele week

Studentenvakbond LSVb heeft minister Eurlings van Verkeer gevraagd de scheiding tussen de ov-week- en weekendkaart voor studenten op te heffen. Dat zou de animo voor het openbaar vervoer op termijn bevorderen.

De LSVb wil terug naar de situatie tussen 1991 en 1994, toen studenten de hele week met bus en trein konden reizen. Daarna werd de kaart uit kostenoverwegingen opgedeeld in een week- en een weekendkaart.

Volgens het ministerie zou herinvoering van de ongedeelde ov-kaart honderd miljoen euro per jaar extra kosten. Maar de bond wijst op enkele ongewenste effecten van de gedeelde kaart. Zo zorgen studenten die gratis willen reizen op maandag en vrijdag voor extra drukke spitsuren in de trein. Daarnaast zou de scheiding tot dure bureaucratische rompslomp leiden: studenten moeten voor één kaart kiezen, maar voor iedere student worden beide kaarten aangemaakt. En er is een grotere administratie voor nodig.

In totaal maken ongeveer 570 duizend studenten gebruik van de ov-kaart.