‘Ook hoogopgeleiden voelen de crisis’

Vergeet de hoogopgeleiden niet. Die hebben ook last van de crisis, zeggen studentenvakbond LSVb en vakbond De Unie. Ze hebben een website opgericht, waar je ook T-shirts kunt kopen.

‘De economische crisis raakt ons allemaal’, verzekert de website. De makers baseren zich op verhalen van medestudenten en pas afgestudeerden. ‘Een paar voormalige LSVb-bestuursleden zijn ook al maanden op zoek naar werk en die zijn echt niet kieskeurig’, licht voorzitter Gerard Oosterwijk toe.

Maar aan de werkloosheidscijfers valt nog weinig te zien. In het vorige kwartaal zat 2,7 procent van de hoogopgeleiden tussen de 25 en 35 jaar zonder baan. Dat aandeel was de afgelopen jaren iets lager, maar in 2005 en 2006 lag het juist iets hoger. Onder middelbaar- en vooral laagopgeleiden schiet de werkloosheid echter omhoog.

Dat is voor een deel een verdringingseffect, denkt Oosterwijk. Hoogopgeleiden zouden de banen van lager opgeleiden inpikken. Dat is treurig voor de lager opgeleiden, maar er gaat ook allerlei talent verloren doordat hbo’ers en wo’ers onder hun niveau werken. ‘We willen nu de verhalen verzamelen om te kijken waar de problemen zitten. Misschien moeten we nadenken over stages en omscholing, zodat we sterker uit de crisis komen.’

Op de website staat bijvoorbeeld het verhaal van een zesentwintigjarige bedrijfskundig informaticus die bij grote detacheringsbedrijven wilde werken: ‘Langzaam begon duidelijk te worden dat ik mijn wensen aan zou moeten passen om niet werkeloos te blijven.’ Een ander werkte in de architectuur en werd ontslagen wegens gebrek aan opdrachten.

De eerste honderd studenten die hun verhaal achterlaten op de website, krijgen een T-shirt met ‘Fuck the crisis’ erop. De rest mag het kopen op een commerciële zusterwebsite fuckthecrisis, vol plaatjes en filmpjes van een plassende koe, Jort Kelder en feestende meisjes.

De website geeft twee tips om de crisis ongeschonden door te komen: richt je tijdens je studie ook op buitenschoolse activiteiten en denk ook aan een stage, liefst via het commerciële stagebureau waar de website naartoe linkt.