Pedagogiek naar faculteit Maatschappij en Recht

Het Instituut voor Ecologische Pedagogiek wordt ondergebracht bij de faculteit Maatschappij en Recht.

In het interfacultair instituut werken de faculteiten Educatie en Maatschappij en Recht vanaf de oprichting in 2006 samen. Vanwege organisatorische, financiële en logistieke redenen heeft het college van bestuur besloten om het instituut onder één faculteit te scharen.

Voor studenten verandert er niet veel. De dagopleiding pedagogiek (500 studenten) blijft in het gebouw van de faculteit Maatschappij en Recht terwijl de deeltijd (150 studenten) en master (300 studenten) hun uitvalsbasis bij de faculteit Educatie behouden. Voor de meeste werknemers blijft de werkgever de faculteit Maatschappij en Recht. Vijftien personeelsleden (van de deeltijd en de master) stappen over van Educatie naar Maatschappij en Recht. Nog eens tien worden gedetacheerd.

Voor het personeel kan de overstap gevoelig liggen, zegt instituutsdirecteur Marcel Meer. ‘Het heeft te maken met gevoel. Men voelt zich uiteraard verbonden met de faculteit Educatie en wil dit niet loslaten. En sommigen van hen werken behalve voor pedagogiek ook voor andere instituten van de faculteit Educatie. Vandaar dat de detachering een uitstekende mogelijkheid is om het interfacultaire karaker van het Instituut te waarborgen.’

Volgens Meer hebben de twee betrokken faculteiten de financiële aspecten onderling geregeld. Hij benadrukt dat beide faculteiten blijven participeren in de opleidingen. De faculteitsraad van Maatschappij en Recht heeft ingestemd met het besluit. De raad van de faculteit Educatie moet nog instemming verlenen. Het plan van aanpak is deze laatste raad onlangs aangeboden.