Prebachelor voor scholieren van start

Een groep van 25 studenten laboratoriumonderwijs van ROC Midden Nederland start maandag 19 januari met een prebachelor bij de faculteit Natuur en Techniek.

Een aangepast lesprogramma stoomt de vierdejaars mbo’ers klaar voor het hoger laboratoriumonderwijs. De prebachelor is het eerste traject dat scholieren van het mbo voorbereid op het hbo.

Studenten volgen gedurende een half jaar één dag per week extra vakken zoals scheikunde en natuurkunde aan de hogeschool. Die worden gegeven door zowel docenten van ROC Midden Nederland als Hogeschool Utrecht.

Op dit moment stroomt ongeveer de helft van alle vierdejaars mbo’ers laboratoriumonderwijs door naar het hbo. Het slagingspercentage is momenteel iets minder dan zeventig procent, tien procent lager dan enkele jaren geleden. Het prebachelor traject moet de mbo-student helpen om succesvol door te stromen naar het hbo.