Security technology verhuist naar Utrecht

De opleiding security technology in Amersfoort verhuist de komende zomer naar de locatie Oudenoord 700 in Utrecht. In Amersfoort moeten binnen enkele jaren nieuwe opleidingen starten, waaronder een pabo.

Dat maakte Ramses de Groot, directeur van HU Amersfoort, dinsdag 10 februari bekend. Vorige week informeerdde projectleider Bernard Weerdmeester het personeel al over de op handen zijnde verhuizing. De centrale medezeggenschapsraad moet de verhuizing nog goedkeuren.

Deze maand beslist het college van bestuur over het toekomstige aanbod van opleidingen in de stad. De bedoeling is om ze te concentreren rond de thema’s zorg en welzijn, economie en vrijetijdsmanagement alsmede onderwijs en opvoeding. Binnenkort dient de hogeschool een aanvraag in bij het ministerie van Onderwijs om een pabo in Amersfoort te mogen starten.

In deze thematische aanpak past de opleiding security technologie niet meer, zo staat in het bericht. De opleiding is in 2007 gestart en is formeel een afstudeerrichting van elektrotechniek, maar is in de praktijk een volwaardige studie. Het is de enige techniekopleiding in Amersfoort en met 75 studenten te klein en kwetsbaar, zegt Weerdmeester.

Het groeiscenario van de HU Amersfoort voorziet in een stijging van het aantal studenten van 2.500 naar vierduizend in vier jaar. Deze toename moet komen uit de groei van de bestaande en de start van nieuwe opleidingen. In Amersfoort wordt gewerkt aan een nieuw gebouw voor vierduizend studenten. De nieuwbouw zou in september dit jaar in gebruik worden genomen, maar door problemen bij de bouw is vertraging ontstaan.