SSH wint rechtszaak over campuscontract

De rechter heeft studentenhuisvester SSH in het gelijk gesteld in een zaak over campuscontracten. Enkele bewoners van de studentenflat Cambridgelaan moeten het campuscontract ondertekenen of hun woning voor 1 mei verlaten.

Dat meldt SSH in een persbericht. De huisvester verstrekt sinds 2006 contracten aan nieuwe huurders van studentencomplexen en stadspanden waarin is opgenomen dat zij een jaar na het afstuderen moeten verhuizen (het zogenaamde campuscontract).

Vanaf maart vorig jaar geldt deze regeling ook voor huurders van de Cambridgelaan van voor het campuscontracttijdperk. Enkele bewoners weigerden het nieuwe huurcontract met campusclausule te ondertekenen, waarop de SSH een rechtszaak aanspande.

De rechter oordeelde dat de woonruimte is bedoeld voor studenten en vindt het vanwege het kamertekort cruciaal dat afgestudeerden doorstromen naar andere woningen. Het aanbod van SSH om de zittende bewoners alsnog een campuscontract aan te bieden acht de rechter redelijk. De SSH mag van degenen die de nieuwe overeenkomst niet ondertekenen het bestaande huurcontract ontbinden.

Huurdersorganisatie BoKS is in principe voorstander van campuscontracten bij nieuwe bewoners. Maar de koepel is er tegen om de maatregel dwingend op te leggen bij zittende studenten.

Campuscontracten gelden voor studentenflats in De Uithof, Ina Boudier-Bakkerlaan, Tuindorp-West en de stadspanden. De overeenkomsten met campusclausule worden vanaf dit jaar uitgebreid met meerdere complecten.