Studenten omgangskunde gedupeerd

Studenten omgangskunde voelen zich gedupeerd omdat zij straks als docent geen vakken als sociale vaardigheden meer mogen geven.

In april heeft de Onderwijsinspectie bepaald dat er een einde moet komen aan de praktijk dat tweedegraadsleraren omgangskunde lessen geven in communicatie, sociale vaardigheden, burgerschapskunde en dergelijke. ‘De Onderwijsinspectie heeft de regelgeving over het breed inzetten van studenten omgangskunde aangescherpt’, bevestigt Stef Heinsman, directeur van het Instituut Archimedes.

Feitelijk mag dit al niet sinds de invoering van de Wet op de beroepen in het onderwijs in 2006, maar de inzet van docenten omgangskunde werd in de praktijk gedoogd. ‘Het is zo dat scholen hen aannamen en die vakken lieten geven terwijl dat wettelijk niet mocht’, vertelt hij. Nu de afgestudeerden alleen voor de klas mogen als er expliciet ‘omgangskunde’ op het rooster staat, voelen zij zich beknot in hun mogelijkheden.

Dit leidt tot onvrede bij de studenten, zegt Tom van den Hoek, zelf omgangskundestudent en voorzitter van de gemeenschappelijke opleidingscommissie Archimedes. Ook klagen studenten in een artikel in dagblad Spits niet goed te zijn voorgelicht. Eén student kwam er pas tijdens haar stage achter, vertelde ze de krant.

De bal kwam donderdag 17 november aan het rollen tijdens de discussiebijeenkomst De Ideale HU. Studenten krijgen deze week een brief met uitleg en volgende week dinsdag en woensdag vinden er informatiebijeenkomsten plaats. Heinsman stelt dat de hogeschool de studenten vanaf 2006 juist heeft voorgelicht. ‘Maar het kan zijn dat dit bij de studenten niet goed is aangekomen en dat zij er andere beelden bij hebben.’

De faculteitsdirectie heeft de zaak al eerder aangekaart bij het ministerie van onderwijs en zal de maatregel opnieuw ter discussie stellen, zegt hij. ‘Nu is de situatie ontstaan dat docenten wiskunde en geschiedenis wel die vakken mogen geven en docenten omgangskunde, die daartoe goed zijn uitgerust, niet.’