Studenten slechte spellers

Studenten van de faculteit Communicatie en Journalistiek hebben moeite met spellen. Dat meldt studentenblad De Paduaan dat studenten een dictee afnam.

Drie groepen tweedejaars studenten journalistiek, bedrijfscommunicatie en communicatiemanagement maakten op verzoek van het blad een dictee. De tekst bestond uit zes zinnen, waarbij zij gemiddeld acht keer in de fout gingen. Het slechtst scoorden de journalisten in spe met een gemiddelde van negen fouten.

Het meeste moeite hadden de studenten met hoofdletters (of niet) en het al dan niet aan elkaar schijven van woorden. Eén student maakte de oefening foutloos. Volgens Rosemarie Janitschek, docente taalbeheersing, zouden studenten maximaal drie fouten mogen maken, zegt ze in De Paduaan. Ze noemt spelling ‘een zorgenkindje’.

Wie het dictee wil maken kan het hier beluisteren

Hieronder de correcte tekst van het dictee:

De ramadan, de dertigdaagse vastenperiode voor moslims, die 1 september startte, is inmiddels halverwege.
Door het vasten wordt je ziel gezuiverd.
Er is veel tijd voor Koranstudie, maar ’s avonds is er ruimte voor uitgebreide maaltijden, waarbij de driegangenmenu’s van het Nederlandse restaurantwezen maar schraal afsteken.
De niet-moslims mogen in moslimlanden gewoon eten maar men vindt dat openbare maaltijdenconsumptie niet van respect getuigt.
De ramadan wordt beëindigd met het Suikerfeest.
Overigens: de christenen vastten vroeger ook.