Subsidie voor studiehulp aan allochtone studenten

Met de ondertekening van een convenant tussen minister Plasterk en vijf hogescholen in de Randstad, komen miljoenen euro’s beschikbaar voor het verbeteren van het studierendement van allochtone studenten.

De handtekeningen werden maandagmiddag 24 augustus gezet tijdens een bijeenkomst aan de faculteit Communicatie en Journalistiek van de HU. Deelnemers aan de zogeheten G5-convenanten zijn: Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam, Inholland, Hogeschool van Amsterdam en de Haagse Hogeschool. De subsidie loopt op tot 17 miljoen euro in 2011.

Collegevoorzitter Geri Bonhof van de HU signaleerde dat steeds meer allochtone jongeren gaan studeren. Het is belangrijk om hen structuur te bieden. ‘Zij komen veelal uit gezinnen waar de studie niet besproken wordt.’ Minister Plasterk ging in gesprek met de aanwezige studenten met diverse allochtone achtergronden. Onderwerpen waren vooral het belang van taal en de kloof tussen culturen. ‘Sommigen vallen uit omdat ze geen brug kunnen bouwen tussen de twee culturen’, stelde een van de studenten.

Tijdens een korte toespraak zei de minister dat de hogescholen zelf kunnen bepalen hoe ze de subsidie gebruiken. Maar, waarschuwde hij, zet het zoveel mogelijk in voor het onderwijs. ‘Natuurlijk moeten er begeleiders en coördinatoren zijn, maar probeer dit te beperken.’ Ook benadrukte hij dat het gaat om tijdelijke financiering. ‘Over tien jaar zeggen we: het hoort bij de primaire taak.’