Nog geen versoepeling coronamaatregelen bij hogescholen

Foto: Kees Rutten

De versoepeling van coronamaatregelen, op woensdag 6 mei bekendgemaakt, lijkt voorlopig voorbij te gaan aan hogescholen en universiteiten. Er komt een plan om op termijn het hoger onderwijs weer te openen, zei minister-president Rutte gisteravond op de persconferentie.

Eerder is gezegd dat basisscholen per 11 mei onder voorwaarden hun deuren openen, en op 1 juni het voortgezet onderwijs. Nieuw is dat in het mbo vanaf 15 juni weer praktijklessen en examens mogen plaatsvinden. ‘Er wordt een plan gemaakt om te zijner tijd het mbo verder open te stellen en ook het hoger onderwijs weer te openen’, schrijft de rijksoverheid.

Een van de versoepelingen geldt voor bibliotheken: die mogen weer open, ook met 1,5 meter van elkaar. Maar dit geldt niet voor de HU-bibliotheken, die blijven voorlopig dicht.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer gaat op 1 juni weer volgens de gebruikelijke dienstregeling rijden. Reizigers mogen alleen instappen als het echt nodig is en zij moeten een mondkapje dragen. Mochten de hogescholen en universiteiten in de nabije toekomst open gaan, dan moeten studenten de spits mijden. ‘Studenten kunnen ook buiten de spits naar de universiteit’, zei Rutte gisteren. Verheugend voor studenten en medewerkers: onder bepaalde voorwaarden mogen per 1 juni terrassen, horecagelegenheden en culturele instellingen open.

Voor de HU heeft deze versoepeling weinig gevolgen. Het onderwijs gaat online verder en de gebouwen blijven voorlopig gesloten. Wel komen er binnenkort mogelijkheden voor praktijkonderwijs en toetsing in de gebouwen, zei collegevoorzitter Jan Bogerd onlangs. Dit is nodig om de studieachterstand te beperken. Het Coördinatieteam werkt aan een ‘slimme herstart’ in het komende studiejaar.

Afstudeerders

Tijdens de Hogeschoolraad(HSR)-vergadering woensdag 6 mei signaleerden sommige leden dat er bij afstudeerders onrust is ontstaan over vertraging. Ook zien ze sommige groepen studenten afhaken. Enkele raadsleden drongen aan op het openen van een aantal studieplekken binnen de HU. Die zouden beschikbaar moeten komen voor studenten zonder goede computervoorzieningen of die met veel mensen in een huis wonen.

Instituten blijken daarnaast verschillend om te gaan met de onzekerheid wanneer het onderwijs weer in de HU-gebouwen kan plaatsvinden. Het ene instituut wacht ongeduldig nadere berichten van het Coördinatieteam Coronacrisis af. Andere instituten formeren nu al klassen met tien personen om daar in het nieuwe jaar mogelijk mee te starten.

Hybride onderwijs

Om zoveel mogelijk duidelijkheid te scheppen publiceerde universiteitskoepel VSNU een leidraad over onderwijs in het komend studiejaar, meldt de NOS. Daarin gaat de koepel uit van hybride onderwijs (een mix van fysiek en online). Daar waar het mogelijk is, gaat fysiek onderwijs van start met 1,5 meter afstand. Als dat niet mogelijk is, gaat de online variant gewoon door.

Ook interessant: Nog langer digitaal lesgeven? ‘Lastig, maar klein offer in groter geheel’.