Nu definitief: roken op campusterrein vanaf augustus 2020 verboden

Foto: Pixabay

Het was al langer duidelijk, maar vandaag is de kogel dan echt door de kerk: roken in De Uithof is vanaf augustus volgend jaar verleden tijd. De ministerraad heeft definitief ingestemd met dat voorstel van staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Grote vraag was nog wie er verantwoordelijk zou worden voor de handhaving van dit rookverbod. Dat is nu duidelijk: de onderwijsinstelling is zelf verantwoordelijk voor het instellen, aanduiden en handhaven van het rookverbod. De NVWA moet daar toezicht op houden.

Blokhuis: ‘Geweldig dat heel veel scholen roken op hun terreinen zelf al in de ban hebben gedaan. Het verbod opnemen in de wet is bedoeld als duwtje in de rug voor scholen die daar nog niet aan toegekomen zijn. Het zou mij een lief ding waard zijn als er geen boetes uitgedeeld hoeven te worden. En er gaan natuurlijk geen inspecteurs ’s avonds na schooltijd in de bosjes liggen om te kijken of er dan iemand staat te roken.’

Eerder liet Maarten Post, woordvoerder van de Universiteit Utrecht, aan Trajectum weten rokers op een ‘zeer beperkt aantal plaatsen’ wel te willen faciliteren. ‘Maar of dit straks wettelijk nog mag, is nog niet zeker’.

In 2020 worden de scholen geïnformeerd over wat de maatregel voor hen betekent. Dan komt er meer duidelijkheid over de precieze invulling van het rookverbod. Wordt vervolgd, dus. De student vindt er ondertussen het zijne van, bleek uit een eerdere rondgang van Trajectum.