Oefentherapie Cesar stopt definitief aan de HU, maar beroepsvereniging pleit voor behoud

Les Oefentherapie Cesar / foto Kees Rutten

De opleiding Oefentherapie Cesar van de HU gaat definitief stoppen. Zittende studenten kunnen hun studie afmaken. Vanaf 2022 neemt de opleiding geen studenten meer aan. Tegelijkertijd maakt Hogeschool Windesheim bekend dat het onderzoekt of ze met een dergelijke opleiding start. Ook vindt beroepsvereniging VvOCM dat Oefentherapie Cesar moet blijven bestaan.

Het was al langer bekend: Oefentherapie Cesar trekt te weinig studenten en er is veel uitval. Campagnes om de studie populairder te maken, mochten niet baten. Daarom besloot het college van bestuur dinsdag 13 oktober de stekker eruit te trekken. ‘Het is hierdoor niet langer verantwoord de opleiding aan te bieden’, staat in een bericht op de interne site Sharepoint.

De huidige studenten en degenen die zich in september 2021 inschrijven kunnen de opleiding afmaken. Zij krijgen de tijd om tot uiterlijk 31 augustus 2026 hun diploma te behouden. De bedoeling is dat alle medewerkers van de opleiding overgaan naar Fysiotherapie of een ander onderdeel van de HU. Oefentherapie Cesar bestaat als opleiding in Nederland alleen aan de HU. Het is verwant aan Oefentherapie Mensendieck van de Hogeschool van Amsterdam.

Interesse de opleiding over te nemen

Hogeschool Windesheim overweegt met een nieuwe opleiding Oefentherapie Cesar te starten. De woordvoerders van Windesheim konden er vandaag – mede vanwege de vakantie – geen uitsluitsel over geven. De beroepsvereniging VvOCM is met een aantal hogescholen ‘in gesprek’ die interesse hebben de opleiding over te nemen, schrijft de vereniging in een persbericht.

Daarnaast meldt zij ‘constructief’ te zijn betrokken bij het traject. Maar zij ‘betreurt’ het besluit om op termijn met de opleiding te stoppen. ‘Dit besluit kan nadelige gevolgen hebben voor de continuïteit van zorg binnen het werkveld’, stelt bestuursvoorzitter Frans Koornberg van VvOCM.

Koornberg: ‘Nederland kent 2000 actief werkzame oefentherapeuten en in sommige regio’s is de vraag naar oefentherapeuten nu al hoger dan het aanbod. Wij blijven ons daarom inzetten om een opleiding Oefentherapie Cesar mogelijk te maken bij een andere opleider. De opleiding Oefentherapie Cesar moet blijven bestaan!’