Onderwijssector: Geef leraren voorrang bij vaccinatie

De onderwijssector pleit ervoor om leraren voorrang te geven bij het vaccineren tegen het coronavirus. Dat zou moeten gelden voor docenten uit het hoger onderwijs tot en met het basisonderwijs. Onderwijsorganisaties, waaronder de Vereniging Hogescholen (VH) en universiteitenkoepel VSNU, schreven dit vrijdag in een gezamenlijke brief.

De organisaties begrijpen dat zorgmedewerkers en andere kwetsbare groepen als eerste aan de beurt komen. Maar ook onderwijs vervult een ‘cruciale rol’ in de samenleving. Onderwijzend personeel geldt dan ook als een vitale beroepsgroep.

Het online onderwijs kampt met veel lesuitval door ziekte of quarantaine van docenten en studenten. Daarbij geven nogal wat leraren praktijkgerichte lessen. ‘Hiermee loopt het onderwijspersoneel een groter risico dan gemiddeld op besmetting met COVID-19’, meldt de brief.