Columns

Online privacy

Een profielpagina op Facebook. Wie heeft het niet? Ik persoonlijk ken nu officieel niemand in mijn naaste omgeving meer die niet mee doet aan deze internettrend die momenteel de hele wereld verovert. Leuk, om foto’s met elkaar delen, om contacten weer aan te  halen en van gedachten te wisselen, maar bizar dat niemand stil lijkt te staan bij de gevolgen van deze persoonlijke informatieverstrekking.

Vandaag de dag zijn er wereldwijd meer dan vijfhonderd miljoen mensen die Facebook ‘leuk vinden.’ En er melden zich nog iedere dag nieuwe leden aan. Vijfhonderd miljoen man die frequent hun gedachten, gevoelens en ervaringen met hun vrienden delen. Alleen zit daar dus een addertje onder het gras. Elke toevoeging – in de vorm van status updates, news feeds of likes  – die iedere individuele gebruiker op zijn persoonlijke pagina plaatst, is een aanvulling op het momenteel ’s werelds grootste identiteitsinformatiebestand. 



De populaire internationale sociale netwerksite heeft zich in korte tijd ontpopt tot een van de grootste identiteitsdatabanken van de wereld. En ik ben bang dat de meerderheid van de gebruikers dit zich niet beseft. Privacy is tegenwoordig een minder belangrijke factor geworden voor internetgebruikers en werd al snel ingewisseld voor grotere sociale referentiekaders. Het gebruik van social media sites is een wereldwijde trend op maatschappelijk niveau, waar de huidige en vooral jongere generatie niet om heen kan.

Daarnaast brengt de opkomst van social media ook voor de zakenwereld vele voordelen met zich mee en biedt grote mogelijkheden. De sociale netwerksites worden immers niet gezien als reclame-uitingen of zakelijk kanaal, maar als een gezamenlijk platform waarop vrienden en familie hun meningen en gedachten uitwisselen. De continue updates van vrienden, verjaardagsherinneringen en persoonlijke posts zorgen voor een gevoel van veiligheid en betrokkenheid. Kortom, een open deur voor marketeers.

Hopelijk worden Facebookgebruikers in de toekomst zich bewust van de harde waarheid achter het succes van deze sociale netwerksite. En zal men voortaan stilstaan bij de informatie die men plaatst op zijn profielpagina. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de zogenoemde ‘cookies’ die internetgebruikers tot op de voet volgen. Misschien is online privacy inmiddels iets wat niet meer bestaat…Misschien heeft het wel nooit bestaan, alleen komt bij sommigen het besef nu pas.

Cathelijn Paling

vierdejaars student communicatiemanagement