Survivalgids voor HU-eerstejaars

Onmogelijk? 10 manieren om een woning te vinden in Utrecht

Foto: Kees Rutten

Geef de hoop niet op en droog je tranen. Wij geven jou tien tips om een woning te vinden in Utrecht. En wonen in een kartonnen doos is er géén van.

1. Ga viral

Brutalen hebben de halve wereld. Plaats een video op TikTok of YouTube waarin je zingend uitlegt waarom je een huis nodig hebt. Quartus (24) maakte een hysterische videoclip. En Bauke (20) maakte een rap. Een beetje cringe: ‘Jo broeders ik ben Bouwke, een heel gezellig Brabants vrouwke.’ Als je gelukt hebt, ga je viral en krijg je vast wat reacties. Volgens de makers is het een aanrader. ‘want je valt wel op’. Daar hebben we niks tegenin te brengen.

2. Gezellig bij een hospita

Met een gezin Sinterklaas vieren? Ga net als student Carlotta bij een gezin in huis wonen. Het is relatief goedkoop en ideaal voor studenten die niet erg studentikoos zijn. Ook best gezellig, overdag tussen de studenten en ‘s avonds omringd door soort-van-broertjes-en-zusjes. Nadeel? Ook bij de website HospiHousing is een wachtlijst.

3. Inschrijven bij een woningcorporatie (het liefst meteen bij je geboorte)

Wie in Utrecht een kamer wil huren, moet vier jaar en drie maanden ingeschreven staan. Dat is dus langer dan je vierjarige hbo-opleiding. Je zou je bijna bij je geboorte al inschrijven, maar helaas: het kan pas vanaf je zestiende. Ga je een poging wagen? Check SSH en Socius, die kamers en studio’s zijn het meest betaalbaar.

4. Kraken

‘Huizen voor mensen, niet voor winst!’ is een bekende leus van krakers. Wat zij vinden? ‘Wonen is een recht, maar dat lijkt de regering te vergeten.’ Als je activistisch bent, kun je altijd overstappen op kraken. Voor tips kun je terecht bij het kraakspreekuur in Utrecht. Binnenkort verschijnt op Trajectum een video over een krakende HU’er, dus stay tuned.

5. Facebookgroepen

Word lid van Facebookgroepen als Zoekt kamer in Utrecht Community of Utrecht Appartement, Kamer(s), Huis. Daarin verschijnen dagelijks berichten van kamerverhuurders. Dit zijn vooral studenten die een nieuwe huisgenoot zoeken en in het bericht omschrijven wat voor type ze willen. Je kunt ze dan een privébericht sturen en wat over jezelf vertellen. Let wel op voor scammers. En jammer voor de heren, maar als jongen heb je minder kans op een kamer.

6. Kamernet

Op deze site kun je via aangevinkte criteria zoeken naar een kamer of appartement. Helaas moet je wel betalen om te kunnen reageren. Een lidmaatschap van vijftien dagen kost 26 euro en die voor een maand is 34 euro. Maar binnen die tijd een kamer in Utrecht vinden? Dat is te optimistisch. Misschien moet je dan maar voor het lidmaatschap van drie maanden gaan. Al is dat wel 68 euro.

7. Via een studentenvereniging

Studentenverenigingen hebben vaak eigen studentenwoningen. Als lid van de vereniging, krijg je makkelijk te weten in welk huis een plekje vrijkomt. En een voordeel: je bent 24/7 omringd door mensen van je vereniging, dus er is altijd wel iets te doen. Komt er geen plek vrij? Je kunt ook na een huisfeest blijven slapen en nooit meer vertrekken.

8. Camper

Ga wonen in een camper en de hele wereld wordt je woonplek. Douchen doe je bij je vrienden of in de sportschool. Je parkeert op gratis of betaalbare camperplekken in Nederland. En als je gaat stappen, zet je de camper gewoon bij vrienden voor de deur. Scheelt weer een treinrit naar huis. Voor overnachtingsplekken kan je de apps CamperContact en Park4Night gebruiken. Nadeel: een camper aanschaffen kost algauw het equivalent van een jaar huur.

9. En dan hospiteren…

Word je eenmaal uitgenodigd voor een hospiteeravond via zo’n Facebookoproep of via Kamernet? Weet waar studenten op letten tijdens een hospiteeravond. Praat bijvoorbeeld niet door iemand heen. En behoefte aan nog meer hospiteertips? Bedenk vooraf wat je huisgenoten van je willen weten. Wat studeer je? Wat doe je in je vrije tijd? Waarom wil je juist daar wonen?

10. Alvast voor later

Vanaf je 18e kun je je inschrijven voor Woningnet in Utrecht. Doe dit meteen op je verjaardag, de wachtlijst voor sociale huur in Utrecht is zo’n tien jaar. Als je bent ingeschreven, maak je ook kans op een woning bij Place2BU. Dit is speciaal voor mensen tussen de 23 en 35 jaar. De helft van de bewoners van dit project in Leidsche Rijn bestaat uit starters en de andere helft uit statushouders en mensen uit de maatschappelijke opvang.