Ook de HU wil dat studenten deze maand minder alcohol drinken

Foto: Kees Rutten

Is het aan een hogeschool zich te bekommeren om het drankgebruik van studenten? De HU vindt van wel. Het Student Support Centre trekt haar portemonnee om studenten mee te laten doen aan Dry January.

Een maand geen alcohol drinken: hoe moeilijk is dat? Het Student Support Centre (SSC) moedigt studenten aan om mee te doen aan Dry January en organiseert daartoe activiteiten en workshops.

• Verslavingszorginstelling Jellinek bezoekt twee Science Cafés op donderdag 11 januari (Proeflokaal) en 18 januari (Het7de). Daar organiseren ze kennisquizen en gaan ze het gesprek met studenten aan over drank.
  • Op dinsdag 23 januari geven het SSC en Jellinek een twee uur durende workshop over zorgen om alcoholgebruik in je omgeving. Wat kun jij doen als een studie- of huisgenoot, familielid of vriend overmatig drinkt? En wanneer is alcoholgebruik problematisch?
  • Podium organiseert 6 februari een 0,0% Liquid Lunch Party als afsluiting van Dry January. ‘Alcoholfree DJ’ Sander Hoogendorn draait in de theaterzaal op Padualaan 99. Hij vertelt in een Q&A over zijn alcoholvrije leven. Ook zijn er vrijwilligers van LOS (jongerentak van Jellinek) en kun je met zogenaamde alcoholbrillen een obstacle-run afleggen.

Cijfers
Twaalf procent van de studenten (18 tot 25 jaar) drinkt overmatig, blijkt uit de Leefstijlmonitor van het Trimbos Instituut. Ofwel: meer dan 14 glazen (vrouwen) of 21 glazen (mannen) per week.
Twintig procent van de studenten drinkt ‘zwaar’: minstens één keer per week 4 glazen (vrouwen) of 6 glazen (mannen) op één avond drinken.

Büsra maakte eerder deze video: waarom drinken haar klasgenoten eigenlijk?

Ik Pas

Dit is niet de eerste keer dat Hogeschool Utrecht aandacht besteedt aan alcoholgebruik. Afgelopen maart was de IkPas-week. Toen schonken de Science Cafés een week lang gratis alcoholvrij bier. Voor Trajectum een aanleiding aan studenten Chiel (24) en Fleur (22) te vragen waarom zij niet of weinig drinken.

Onthoudingen van januari

Januari staat in het teken van goede voornemens. Naast Dry January bestaat er ook ‘Veganuary’ en ‘Zero Waste January’. Dinsdag 16 januari is het veganistische koekjes bakken bij Green Office. En het blijft elke dinsdag plandelen, ook in Zero Waste January.