Op kamers? Vergeet het maar

Ruim 30.000 studenten wonen noodgedwongen bij hun ouders, terwijl ze liever op kamers wonen. Dat zijn er 10.000 meer dan vorig jaar. De wachttijd voor een kamer kan oplopen op tot wel twee jaar. Dit blijkt uit de Kamernoodinventarisatie 2011 van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).
De kamernood is het hoogst in Utrecht en Amsterdam. In Leiden en Utrecht is het kamertekort het hardst opgelopen in vergelijking met vorig jaar. Ook de wachttijden zijn erg gestegen, in Utrecht is deze op dit moment zelfs 21 maanden. LSVb-voorzitter Pascal ten Have schetst de situatie: ‘Een student die in Utrecht een Masteropleiding gaat volgen heeft een diploma voor hij een kamer heeft kunnen vinden.’
De LSVb vindt dat is studenten hun keuze voor een opleiding moeten kunnen baseren op het onderwijs en niet op basis van de beschikbaarheid van kamers.