Oud-student undercover in de ouderenzorg

Voor het blad HP/De Tijd deed oud-HU-student journalistiek Ivo van Woerden (31) schokkende ontdekkingen in de ouderenzorg. Hij ging er afgelopen zomer twee maanden undercover en schreef daarover een artikelenreeks en het boek Undercover in de ouderenzorg; dagboek van een bejaardenbroeder, dat vandaag uit is gekomen.

Van Woerden was verpleegkundige voordat hij de journalistiek in ging en zodoende had hij de papieren om een zomer lang als flexmedewerker bij Zorggroep Rijnmond in Rotterdam aan de slag te gaan. Wat hij aantrof waren mensonterende omstandigheden voor de ouderen, en een onacceptabele werkdruk voor het zorgpersoneel. Hij voorspelt grote problemen in de ouderenzorg, ondanks het extra geld dat is aangekondigd door het huidige kabinet. Dit vanwege de enorme stijging van het aantal ouderen met dementie de komende jaren, en daarnaast het gigantische personeelstekort dat alleen maar zal toenemen. Naar aanleiding van de artikelenserie Dagboek van een bejaardenbroeder in HP/De Tijd zijn Kamervragen gesteld door GroenLinks, PvdA en SP.

In het komende nummer van Trajectum, dat 17 maart uitkomt, een uitgebreid interview met oud HU-student Ivo van Woerden.