OV-staking 28 mei: de HU gaat gewoon door

Foto: Pixabay

UPDATE donderdag 23 mei 2019: de HU schrapt toch de aanwezigheidsplicht op dinsdag 28 mei, zie dit bericht.

De onderwijsactiviteiten van volgende week dinsdag gaan gewoon door, inclusief de tentamens. Dat meldt Hogeschool Utrecht per mail en via social media.

Op 28 mei staakt het ov-personeel in grote delen van Nederland. Op veel plaatsen zal er geen bus rijden en ook de treinen staan stil. Onduidelijk is nog of de bussen in en rondom Utrecht blijven rijden. Daar is nog geen aankondiging van een staking. Wel meldt U-OV dat het nuttig is om hun site in de gaten te houden.
UPDATE 22 mei, 16.30 uur: vakbond FNV meldt dat stad- en streekvervoer in de provincies Utrecht en Gelderland alsnog meedoen aan de landelijke staking van het stad- en streekvervoer.

Onder andere op Facebook meldt de HU:

Daarmee voeren ze een andere koers dan de Universiteit Utrecht. Die liet gisteren weten dat de tentamens op dinsdag 28 mei niet doorgaan en er ook geen aanwezigheidsplicht geldt voor andere onderwijsactiviteiten.

UPDATE 22 mei, 16.30 uur: Op Facebook reageren veel studenten verontwaardigd op de ietwat droge mededeling van de HU. Er staan ruim 400 opmerkingen.

Rotterdam en Windesheim

Bij andere hogescholen en universiteiten zijn ook uiteenlopende beslissingen genomen. Zo meldde de Universiteit van Amsterdam dat er geen tentamens zullen zijn. Ook de Hogeschool Rotterdam verplaatst de tentamens naar een andere datum. Daarentegen ziet Windesheim geen reden voor centrale maatregelen. ‘Er is hier ook geen sprake van een tentamenperiode’, meldt de woordvoerder tegen Stentor. ‘Wel adviseren we onze opleidingen om eventuele toetsen of belangrijke afspraken te verschuiven.’

De HU sluit haar mededeling af met de melding: ‘Voor meer informatie over de OV-staking raden we studenten en medewerkers aan om de berichtgeving via de (social) media te blijven volgen.’