Studie & Vooroordelen

Pabo-student Sander over vooroordelen: ‘Ik ben geen kleuterjuf!’

Illustratie: Marie van der Donk

Over vrijwel elke opleiding bestaan vooroordelen. Welke zijn dat en hoe ga je daarmee om? Deze week de pabo, de opleiding tot leraar basisonderwijs.
Op Instagram vroegen we jullie: waar denk jij aan bij deze opleiding? De antwoorden: ‘Knippen en plakken’, ‘Creatief, sociaal en zorgzaam’, ‘Vrouwen’, ‘Arm’ en ‘Veel vakantie’.

Vierdejaars student Sander Klootwijk (20) reageert. 

Zijn er alleen maar juffen op de pabo?
‘Als man wordt je soms gek aangekeken. Maar gelukkig is de pabo in Amersfoort best progressief, mede door studievereniging MOP. Dat stond eerst voor Mannen op de Pabo, maar nu staat het voor Meer op de Pabo. Er zijn daardoor een stuk meer mannen bijgekomen, waardoor de man-vrouwverdeling recht begint te trekken.
Op stagescholen is dat wel anders. Mannen zijn daar flink ondervertegenwoordigd. Als er al een man is, is het vaak de directeur. In de kleine dingen merk je dat het onderwijs een vrouwenwereld is. “Sander, je bent zo’n sterke man, kan je niet even de papierbak buiten zetten?”, is een voorbeeld.’ 

En geef je als man vooral les in de bovenbouw?
‘De verwachting is inderdaad vaak dat mannen lesgeven aan groep 8. Ze zijn de stoere meesters en dat past niet bij kleuters, dat doen de vrouwen. Ik wil zelf ook aan de kleuters les gaan geven. Ik kreeg een keer van een andere leerkracht de vraag: “Wil je straks kleuterjuf worden?”, in plaats van kleutermeester. Ze verbeterde zich snel, maar dat zegt iets over de vooroordelen die er zijn.’ 

Moet je héél sociaal, héél zorgzaam en héél creatief zijn?
‘Het sociale aspect is zeker welkom. Je moet met veel verschillende kinderen omgaan en de ouders krijg je er gratis bij. Daar moet je ook mee kunnen communiceren. En zorgzaam zijn is ook belangrijk. Bij de jonge kinderen moet je soms een broek verwisselen en bij oudere kinderen moet je emotionele steun kunnen geven. Dat gaat mij best goed af. Ook creativiteit is handig. Het is leuk om originele dingen te verzinnen om kennis aan te reiken aan de kinderen. Zo wordt het niet saai.’

Vind je het een ‘knip-en-plak-opleiding’ is?
‘Dit hoor ik vaak. En je leert bij vakken als beeldende vorming in zekere zin knippen en plakken. Maar dit gaat natuurlijk een stuk verder dan een beetje knutselen. Je leert hoe je de kennis goed kunt overdragen. Je bent niet alleen maar met een Prittstift bezig. Daarnaast zijn er genoeg andere vakken en die zijn echt niet altijd makkelijk. Voor de pabo heb je een brede algemene kennis nodig, je moet veel inzichten hebben en een brede interesse. Het is zeker niet simpel.’  

En al die vakanties dan?
‘Op papier hebben we inderdaad veel vakantie. Maar mensen vergeten dat we in die vakanties vaak gewoon werken. We ruimen de rotzooi op en zijn bezig met de voorbereidingen voor na de vakantie. Zoals planningen maken of nieuw onderwijs ontwerpen.’

En als je dan een keer vakantie hebt: heb je dan wel geld om op vakantie te gaan? Leraren verdienen toch heel weinig?
‘Ik ben deze opleiding niet begonnen voor het salaris. Ik zie het wel. Er zijn genoeg leraren die hun broek op kunnen houden, dus dan lukt het mij ook wel. Ik hoor wisselende meningen over het geld. De een wil méér salaris en dezelfde werkdruk. De ander wil hetzelfde salaris en minder werkdruk. Ik heb daar nog geen mening over, omdat ik nog niet werk. Misschien dat het volgend jaar anders is.’ 

Waarom heb je voor de pabo gekozen?
‘Ik wilde graag kennis overdragen, lesgeven en presenteren. Het leek me heel leuk om kinderen iets nieuws te leren.’

Wat wil je na de studie doen?
‘Intussen vind ik ook een ander aspect van het vak van groot belang. Naast kennis overdragen, vind ik de zorgtaak heel belangrijk. Daarom wil ik voor de kleuters staan, waar die zorgtaak nog belangrijker is dan bij oudere kinderen.’ 

Hoe denk je over alle vooroordelen?
‘Ik hoop vooral dat het imago van de pabo beter wordt. Het is niet zomaar een makkelijke opleiding. Ga maar eens een dagje mee proefdraaien en kijk wat het écht inhoudt.’

Sander maakt de podcast ‘Goh dat zie je niet vaak’, over mannen in het kleuteronderwijs. Hier bespreekt hij ook regelmatig de vooroordelen die hij hoort.