Redactioneel: De val van Kaddafi

Het Midden-Oosten staat in brand. Elke dag zien we beelden op tv van wankelende regimes, mensen die in opstand komen na jarenlang onderdrukt te zijn geweest. Vooral jongeren hebben een leidende rol in het organiseren van het verzet. Niet zo gek, de werkloosheid is hoog en velen hebben weinig kans op een goede toekomst. Vooral bij hoogopgeleiden zit frustratie. Daarin zit ook de bereidheid de straat op te gaan en de uitersten te zoeken.

Ook sommige medewerkers en studenten van de HU zijn op de een of andere manier betrokken bij wat er gaande is in het Midden-Oosten. In een interview in dit nummer vertelt HU-student Boutaïna Azzabi hoe zij de afgelopen maanden door haar stage bij nieuwszender Al-Jazeera de opstanden in Tunesië, Egypte en Libië op de voet volgde vanuit haar standplaats in Qatar. Ze hield bij de zender bezig met social media. Langs deze lijn werden voor een groot deel de opstand georganiseerd. Ze werkte non-stop nadat de opstand in Tunesië uitbrak. Haar drive om na een korte terugkeer in Nederland in februari weer terug te keren naar de zender, waar ze een baan aangeboden heeft gekregen, heeft te maken met haar ideaal. Ze weet dat ze met een goede zaak bezig is. Afstuderen komt daarna wel.

Docent journalistiek en Midden-Oostendeskundige Ruud Hoff is de laatste weken veelvuldig te gast op radio en tv om commentaar te geven bij weer nieuwe gebeurtenissen. Hij uit zijn aarzelingen op de Forumpagina of de zogeheten Jasmijnrevolutie in Tunesië, waarmee de opstand in deze regio begon, op het conto van Twitter kan worden geschreven. De dieper liggende oorzaken van de onvrede zijn vooral naar buiten gebracht door de onafhankelijke massamedia zoals Al-Jazeera, schrijft hij. Een mooie opdracht voor Boutaïna, die vanuit Quatar waar Al-Jazeera zetelt kan bijdragen aan de val van Kaddafi, want die wil ze graag meemaken.