Achtergrond

Redactioneel: Talkin’ ‘bout my generation

Talkin’ ‘bout my generation

People try to put us d-down (Talkin’ ‘bout my generation)
Just because we get around (Talkin’ ‘bout my generation)
Things they do look awful c-c-cold (Talkin’ ‘bout my generation)
I hope I die before I get old (Talkin’ ‘bout my generation)

This is my generation
This is my generation, baby

Is dit jouw generatie? De babyboomer: overal tegen, vol idealen, en zodra je kon, ontvluchtte je het ouderlijk huis. Babyboomers lopen nu tegen hun pensioen en hebben over het algemeen goed geboerd. Of ben je van de verloren generatie? In de crisisjaren tachtig opgegroeid met grote kans op de bijstand na je studie. Dan hebben die jongeren het in de tweede helft van de jaren negentig toch een stuk makkelijker. De baantjes liggen voor het oprapen. Ze hebben geen conflicten met hun ouders en blijven zo lang mogelijk op hun zolderkamertje wonen. Deed je vroeger precies het omgekeerde van wat je ouders deden, tegenwoordig loopt de ene generatie over in de andere en gaat het meer om ideeën dan leeftijd.

Dat komt ook naar voren in ons kerstnummer over generaties. Een nummer dat gemaakt is door een groep vierdejaarsstudenten van de School voor Journalistiek. Uit het aanbod van 22 studenten hebben we een selectie gemaakt van de beste artikelen: de ontwikkeling van jongerentaal, vijftigplussers die niet op cruisevakantie willen, punker in de jaren tachtig nu keurig docent, jong en oud op de voetbalclub, een test om te checken in welke generatie je thuishoort, oude en nieuwe journalistiek bij De Gelderlander en generatieverschillen tussen docenten.

Het is de eerste keer in de geschiedenis van Trajectum dat een editie tot stand komt door samenwerking met de School voor Journalistiek. Dat is bijzonder. Het was intensief de afgelopen weken, zowel voor de studenten als voor ons, maar het resultaat mag er zijn!