Achtergrond

Redactioneel: Tramlijn Uithof

Met de bouw van vinexlocatie Leidse Rijn, waar uiteindelijk zo’n honderduizend mensen moeten gaan wonen, verzuimde de gemeente een ding: een goede infrastructuur voor openbaar vervoer, zodat de pioniers in dit voormalig kassengebied snel en milieuvriendelijk de stad of werk kunnen bereiken. Gevolg is dat iedereen voor zover ie het kan betalen, twee auto’s voor de deur heeft en niet meer genegen is om bus of trein te nemen om z’n bestemming te bereiken. Aan de andere kant van de stad, in De Uithof, waar elke dag rond de 50.000 mensen pendelen in bussen, auto’s en fietsen dreigt een infarct als er niet snel wat wordt gedaan. Er rijden al lange bussen met harmonica’s elke twee minuten. Als de rechter mij een alternatieve straf zou opleggen, dan heeft ie effect door me een maand in de spits met bus 11 en vooral 12 te laten reizen. Ik verval hierna nooit meer in een fout.
Al jaren wordt er in de politiek over een tram richting Uithof gesproken, jààren. Hij moet er komen, is de ene periode de opvatting, nee veel te duur, zegt een volgend college. De tram leidde zelfs tot aftreden van een D66wethouder. GroenLinks die in de jaren negentig tegen was, omdat een tramlijn de oude binnenstad zou aantasten, is anno 2010 voor. Een nieuw college, een nieuw geluid. Straks komen in het Science Park Utrecht, zoals De Uithof binnenkort gaat heten, nog meer instellingen met nog meer mensen, RIVM en Danone. Alie Tigchelhoff, directeur van het Utrecht Science Park, zegt in deze Trajectum dat het toch niet de bedoeling is dat die nieuwe medewerkers in zulke volle bussen reizen. Dus zullen ze in de file richting Uithof komen te staan op zoek naar een schaarse parkeerplek. Of komt die tram er toch nog?