Columns

Social Media

Je wordt doodgemaild met social media op je computer en/of mobieltje. Uit een recent onderzoek van Forrester blijkt dat slechts 4% van de online Europeanen 80% van de online impressies creëert die van invloed zijn op merken.

Die adepten lijken wel dag en nacht met hun vingers vastgeplakt te zitten aan grote en kleine toetsenborden. Inmiddels heb ik meer dan honderd blogs geschreven en de best gelezen blog (143 keer) heeft als titel “Wie verdient het meest?” Vergeleken met het aantal kijkers van de speed-date uitzending afgelopen zondag van Boer Zoekt Vrouw (4,1 miljoen) stelt dat niets voor.

Want nog steeds is de televisie het invloedrijkste medium, waar de meeste reclamegelden naar toe vloeien. Geleidelijk krijgen de social influencers meer invloed; een evolutie en geen revolutie. De bloggers met invloed krijgen vaak hun bekendheid via de reguliere, oude media. Daarna kweken zij vertrouwen en krijgen meer volgers.
Nog een uitkomst uit het Forrester onderzoek: 11% volwassenen die online zijn hebben een duidelijke mening over producten en diensten en willen die mening delen: 16% van hen gebruikt een blog, 32% een discussieforum en 28% plaatst een online recensie. Jammer genoeg is Facebook in Europa het invloedrijkste social network en niet Trajectum.