Student & Starter houdt twee zetels, andere HU’ers ook gekozen

Foto: Kees Rutten

Een echte supermarkt in de Uithof, genoeg Utrechtse studentenwoningen en meer aandacht voor studentenwelzijn. Student & Starter kreeg er ondanks hun speerpunten voor studenten geen extra zetel bij. En bij andere partijen zijn meerdere HU’ers in de gemeenteraad gekozen.

De voorlopige uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen zijn bekend. GroenLinks en D66 blijven de grootste partijen in Utrecht, ondanks zetelverlies: GroenLinks ging van 12 naar 9, D66 van 10 naar 8. Ook in Amersfoort wonnen GroenLinks en D66, allebei zes zetels. Nieuwkomer Volt kwam Utrecht binnen met drie zetels. De Utrechtse gemeenteraad telt in totaal 45 zetels.

‘Trots, maar wel jammer.’

Student & Starter behield haar twee zetels. Rob van den Enk was verkiesbaar op plek zes en werd eerder geïnterviewd door Trajectum. Samen met zijn partijgenoten keek hij gisteren in een kroeg naar de uitslag. Hij is trots: ‘Ondanks de vele deelnemende partijen dit jaar hebben we onze twee zetels behouden.’ In 2018 haalde de partij net twee zetels. Nu was er sprake van ruim twee zetels. Het campagnevoeren heeft volgens Rob absoluut geholpen. Bananen uitdelen op de Uithof, zwaaien naar Tram 22 en heel veel flyeren: ze pakten uit. Maar een zetel meer dan vier jaar geleden zat er niet in. ‘Jammer natuurlijk. We hadden een stille hoop op die derde.’

Opkomst

Het was landelijk de laagste opkomst ooit. De hoogste was in 1986: 73 procent. Deze week bracht slechts 50 procent van de stemgerechtigden zijn stem uit. In Utrecht was dat 56 procent. Vier jaar geleden was dat nog 59 procent. Volgende week worden de definitieve uitslagen bekend. Dan zijn ook de voorkeursstemmen geteld.

Hoe verging het de HU-kandidaten die op de lijsten voor de gemeenteraden stonden?

Maartje Vermeulen (docent bij het Instituut voor Recht) zal binnenkort aantreden in de Utrechtse gemeenteraad. Ze staat op plek 8 van de lijst van GroenLinks. Deze partij behaalde 9 zetels (was 12) en is daarmee opnieuw de grootste partij in Utrecht. Collega-kandidaat Nazanin Abdul (eerstejaars HBO Rechten) grijpt er met plaats 19 naast.

‘Een spannend nieuw avontuur’, noemt Vermeulen het. Ze blijft werken aan de HU, maar niet meer voltijds. Ze neemt twee dagen onbetaald verlof om haar werk in de politiek te doen. Haar aantreden als gemeenteraadslid heeft ook een toegevoegde waarde voor de hogeschool, meent ze. De ervaring in de politiek neemt ze mee in haar lessen ethiek en recht. Ook de stad Utrecht heeft er profijt van. ‘Het is goed dat er iemand die met beide benen in het onderwijs staat in de raad komt. Dat is een belangrijke drijfveer voor mij om me kandidaat te stellen.’

HU-medewerker Sylvia den Herder is lid van D66 en kandidaat nummer 3 op de lijst van Gemeentebelangen Woudenberg. Den Herder verschijnt binnenkort in de gemeenteraad. Haar partij zakte een zetel en komt op een totaal van 4. Gemeentebelangen is samen met de SGP de grootste partij.

‘Ik heb er zin in en we gaan van Woudenberg een mooi dorp maken’, reageert Den Herder. Ze vindt het ‘een beetje jammer’ dat haar partij een zetel heeft verloren, terwijl de SGP een zetel heeft gewonnen. ‘Nu heeft de SGP ruim twintig stemmen meer dan wij en mogen zij de coalitieonderhandelingen starten.’ Den Herder blijft gewoon werken aan de HU als adviseur Medezeggenschap.

Ook Hanny Roelofsen, managementassistente bij de opleiding HRM, komt in de gemeenteraad voor een lokale partij. Zij staat op nummer 3 van de lijst Seyst.nu in Zeist. De partij handhaaft zich op 3 zetels, waardoor zij in de gemeenteraad gekozen is.

Het duo Emma Dolmans (pado-student) en Jonathan Koerselman (medewerker HR-afdeling) staan voor D66 in Utrecht op respectievelijk nummer 13 en 19 en halen het niet. D66 zakt van 10 naar 8 zetels en is daarmee de tweede grootste partij.

De VVD in Utrecht gaat van 6 naar 5 plekken. Daarmee is Kimmy Verlinden, vierdejaars Communicatie en nummer 8 op de kieslijst, vooralsnog niet gekozen in de raad. Zij ging ‘keihard campagne voeren’ om met voorkeurstemmen in de gemeenteraad te komen. Wie weet lukt haar dat.