Studenten in Amsterdam weer de straat op

Studentenorganisatie Comité SOS organiseert komende vrijdag een tocht langs verschillende gebouwen en faculteiten van de Universiteit van Amsterdam. Er wordt geprotesteerd tegen het wetsvoorstel over langstudeerboete van staatssecretaris Halbe Zijlstra.

Ook in Utrecht zijn studenten nog niet uitgeprotesteerd. Lucia Kula, vicevoorzitter van USF Studentenbelangen geeft aan dat er binnenkort ook in Utrecht acties zullen komen. ‘Invloed uitoefenen op de Provinciale Statenverkiezingen is op dit moment het beste dat we kunnen proberen.’

Zijlstra houdt voet bij stuk als het gaat om de boete voor langstudeerders. Wel heeft hij het wetsvoorstel enigszins aangepast. ‘Het enige dat aan de plannen veranderd is, is het omzetten van de langstudeerboete voor instellingen in een "gewone" bezuiniging,’ aldus Kula. Hogescholen en universiteiten krijgen formeel namelijk geen boete meer voor hun langstudeerders, maar moeten samen wel 190 miljoen euro per jaar bezuinigen, zo werd dinsdag duidelijk.