Studenten van Team Celcius eindelijk begonnen

Foto: Lucas Heinsius

De kogel is door de kerk. Zeventig studenten van team Celcius hebben toestemming van de HU om te starten met het bouwen van hun duurzame woning. Hun voorgangers gingen met het Selficient huis naar Denver en zij zouden naar Washington gaan. COVID-19 strooide roet in het eten dat is even omschakelen.

15 mei zou het huis op een dieplader gaan naar Antwerpen en vanuit daar in een schip naar Baltimore, als tussenstop voor eindbestemming Washington. Op het wedstrijdterrein in Washington mocht niet gebouwd worden, dus ze waren er klaar voor om het bouwwerk in zijn geheel te vervoeren. Alleen het meubilair, de warmtepomp en andere onderdelen zouden apart verpakt worden. Maar nu loopt alles anders en blijft het huis staan.

In plaats van Washington gaan ze nu in april 2021 met het team naar Colorado en presenteren ze hun duurzame huis met een PowerPoint. Draijer: ‘Het is leuk om na te denken hoe we dat het beste doen, en het publiek de indruk geven dat ze in het huis staan. We hadden het anders gehoopt, maar we zijn er niet minder trots op.’

Isolatie van gft-afval

Ze bouwen met materialen die nog niet eerder zijn gebruikt. Voor de isolatie van de vloer, het dak en de muren gebruiken ze isolatie dat is gemaakt van gft-afval. Het is spannend hoe zich dat gaat “gedragen” na verloop van tijd.’

Arnoud Draijer is één van de twee projectleiders. Hij kreeg zijn docenten bij HBO rechten zover dat hij mee mocht doen, in het kader van de honours. Hij begon met het regelen van de juridische aspecten van het project want het huis ontvangt onderdelen van verschillende bedrijven en hij regelt daar de contracten voor. Anderhalve dag per week was hij er zoet mee, maar tegenwoordig voltijds. Gelukkig woont hij nog thuis en kan hij het zich permitteren. ‘Dat afstuderen komt later wel.’ Hij zag andere studenten afhaken, die kwamen in tijdnood.

Naar Zwolle

Opvallend detail: de woning wordt gebouwd in Zwolle. Hogeschool Utrecht in Zwolle? Pourquoi? Utrecht was ingewikkeld (niet naar vragen) en één van de studenten had een oom die aan een nieuwe duurzame woonwijk in Zwolle werkt: de Tippe.  Niet naast de deur, maar een prima locatie voor hun avontuur.  De gemeente stelde graag een bouwperceel beschikbaar.

Misschien gaat er straks iemand in wonen, wellicht blijft de HU het gebruiken voor onderzoek. Maar nu moeten ze het eerst maar eens gaan bouwen. Na maanden wachten is het eindelijk tijd voor actie.