Studentenkoepels in actie tegen corona, met video’s, influencers en een ‘pop-up park’

Utrechtse studenten presenteren een actieplan aan burgemeester Den Oudsten en onderwijswethouder Anke Klein. Foto Desiree Meulenmans

Video’s, posters en het inzetten van influencers. Dat zijn enkele voorbeelden waarmee Utrechtse studentenorganisaties de besmettingen met corona onder studenten willen tegengaan. En wat te denken van een ‘pop-up park’ in een van de zalen van de Jaarbeurs en TivoliVredenburg?

Studenten vallen in de leeftijdscategorie waarin de meeste besmettingen plaatsvinden. Om verdere verspreiding van het virus te beperken, spraken de koepels van Utrechtse verenigingen met waarnemend burgemeester Den Oudsten af om met een actieplan te komen. Deelnemers zijn onder meer VIDIUS studentenunie, OSHU (studieverenigingen HU) en FUG (Utrechtse gezelligheidsverenigingen). Vrijdag 25 september presenteerden zij het plan op het stadhuis.

In de communicatie is het belangrijk om de juiste toon aan te slaan, schrijven zij. Studenten worden vaak als ‘boeman’ weggezet, terwijl ze veel inleveren. ‘Bij veel studenten levert dit weerstand op’, menen zij. ‘Wanneer er wordt erkend dat het momenteel zwaar is voor studenten en dat de gemeente wil meedenken in het draaglijker maken van de situatie voor de studenten, kan er wellicht een verandering van houding ontstaan.’

Video’s met ‘dramatische’ gevolgen van corona

Video’s kunnen de meer dramatische gevolgen van corona laten zien. Bijvoorbeeld door een besmette student te laten vertellen over de verschijnselen. Ook kan iemand duidelijk maken een ander onbedoeld te hebben besmet en wat de gevolgen daarvan zijn. ‘De studenten worden op deze manier gedwongen de realiteit onder ogen te zien wat zal zorgen voor een schrikeffect’, staat in het actieplan.

Ook verwachten ze dat posters kunnen helpen, met teksten als ‘Mijn huisgenoten moesten door mij tien dagen in quarantaine.’ De posters kunnen hangen op de routes naar Utrecht Science Park en op schermen in bussen, trams en in de stad.

Inzet van influencers en prominente personen

Een volgende suggestie: zet influencers en prominente personen in. Zij hebben een groot bereik op social media en weten zo veel studenten te beïnvloeden. Bijvoorbeeld Arjen Lubach of voetbalster Lieke Martens zouden in filmpjes voor gezelligheids- of sportverenigingen kunnen figureren. D66’er Alexander Pechtold komt ook voorbij (‘Hoewel wel verenigingslid in een andere stad’).

De leden van Utrechtse studentenverenigingen krijgen binnenkort een brief van hun bestuur. Daarin wijst het bestuur op hun verantwoordelijkheden om de corona-maatregelen in acht te nemen. Ook zou studentenhuisvester SSH zo’n brief aan de bewoners kunnen sturen, stellen de studenten in het actieplan voor. Een poster met corona-spelregels voor in studentenhuizen zou bewoners bij de les kunnen houden.

Sluiten van sociëteiten is ‘onverstandig’

De leegstaande ruimtes bij universiteit en hogeschool willen de studenten graag gebruiken voor bijeenkomsten met kleine groepen, zoals bestuursvergaderingen van verenigingen. Het sluiten van sociëteiten en cafés lijkt de studenten ‘onverstandig’. Want: ‘Nu Nederland de koude maanden tegemoet gaat zullen studenten niet snel in het park gaan zitten maar de warmte van een huis opzoeken voor een borrel.’

Inmiddels laat de Veiligheidsregio Utrecht weten dat ook de sociëteiten van de studentenverenigingen om 1.00 uur moeten sluiten. Dat gold al voor de reguliere cafés in de stad maar met ingang van zondag 27 september ook voor studentenverenigingen.

Andere creatieve ideeën hebben de studenten ook. Locaties als de Jaarbeurs en TivoliVredenburg kunnen dienen als ontmoetingsplek, studiefaciliteit en tentamenlokaal. In een van de grote zalen kan dan een ‘pop-up park’ komen, compleet met grasmatten, hangmatten en terrasjes, boekenkasten en foodtrucks. De sciencecafés van de HU kunnen vrijwilligers leveren.

HU roostert meer fysiek onderwijs in

Vooruitlopend op het actieplan neemt de HU alvast stappen om het onderwijs nog veiliger te maken, meldt de hogeschool in een reactie. Zo start het met een campagne binnen de gebouwen gericht op het naleven van de coronaregels. En per 1 november roostert de hogeschool meer fysiek onderwijs in. Ook verhoogt zij het aantal studieplekken in de bibliotheek naar 150.

Ook interessant: Animo voor studie aan de HU groeit (en ‘Irma-effect’ ook)