Teststraat Utrecht Science Park is vandaag begonnen

Foto: Kees Rutten

Medewerkers en studenten van de HU kunnen zich vanaf maandag 30 november laten testen op het coronavirus op de teststraat in het Utrecht Science Park. Die is gevestigd in de Parkeergarage-Zuid van het UMC Utrecht. HU-studenten Life Sciences nemen de testen af en doen mee aan onderzoek.

Ook studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht en bedrijven op het USP kunnen er terecht. Dat schrijft de HU op het interne Sharepoint. De teststraat is een initiatief van UMC Utrecht in samenwerking met GGD regio Utrecht, HU, UU en TNO. De test is gratis.

Wie wil testen, kan een afspraak maken via 030-6305400 door ‘innovatie-teststraat UMC’ in te spreken. Het telefoonnummer is zeven dagen in de week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur. De teststraat zelf is doordeweeks open van 8.30 tot 15.00 uur. De HU kondigde eerder al een onderzoek aan naar de mogelijkheid van een teststraat in het USP.

Verbetering van testen

Onder meer HU-studenten Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Life Sciences), met Microbiologie als afstudeerrichting, nemen de testen af. Zij lopen stage bij het initiatief in het USP. Verder werken zij mee aan onderzoek voor verbetering van testen. Daarvoor vragen zij aan bezoekers om extra materiaal af te staan.

Mensen kunnen bij de teststraat terecht als ze klachten hebben (hoesten, verkoudheid) of als zij in contact zijn geweest met iemand die positief is getest. De teststraat maakt gebruik van de meestgebruikte en betrouwbaarste PCR-variant. Hierbij wordt met een wattenstaafje een uitstrijkje genomen uit de neus en keel. De uitslag volgt binnen 48 uur.