Trajectum stuurt columnist de laan uit

De redactie van Trajectum heeft student-columnist André Weststrate ontslagen. Reden is de stroom klachten over zijn negatieve houding ten opzichte van de HU en docenten.

Volgens de redactie is dit besluit genomen om ingrijpen van het college van bestuur te voorkomen. Sinds zijn aantreden begin dit studiejaar komt er een stroom van klachten binnen van het management en docenten. Zo schreef Weststrate enkele weken geleden dat hij les heeft gehad van vijftig docenten en slechts door twee van hen ‘creatief getriggerd’ is.

De redactie beticht de columnist van ‘onprofessioneel gedrag’ omdat hij zijn stukjes consequent te laat inlevert. De verhouding is verder verstoord omdat hij over deze zaak via Twitter uit de school klapt.

De druppel die de emmer deed overlopen is de voortijdige publicatie van zijn laatste column op studentencommunity HUMedia, waarvan hij coördinator is. Die stond woensdag 31 maart al op de site te lezen terwijl de papieren versie van Trajectum pas de volgende dag in de bakken ligt. In het stuk neemt hij een groep (‘roedel’) docenten die een cursus ‘nieuwe media’ volgt op de hak: ‘Alsof een kleuterklas Hyves ontdekt.’

Weststrate zegt ‘onaangenaam verrast’ te zijn. ‘Ik krijg van docenten
wel eens te horen dat de stukjes wel erg cynisch zijn. Maar dat moet
kunnen in een professionele organisatie als de HU.’ Vanwege de