Tweede prijs voor bachelor Open-ICT bij Hogeronderwijspremie

Gert van Hardeveld van Open-ICT tijdens de prijsuitreiking - screenshot

De bachelor Open-ICT van de HU heeft de tweede prijs gewonnen bij de Hogeronderwijspremie 2021, in de categorie hbo. Het team van de HU wint hiermee 800 duizend euro. Het is de eerste keer dat de onderwijsinnovatieprijs van het ministerie van Onderwijs wordt uitgereikt.

Demissionair onderwijsminister Van Engelshoven maakte de uitslag maandagmiddag 1 maart bekend tijdens het online Comenius Festival 2021. Uit dertig inzendingen volgden zes nominaties, drie vanuit de hogescholen en drie vanuit de universiteiten. De nummer 1 in de categorie hbo werd de app ‘LeerLevels’ van de Hogeschool van Amsterdam. Het traject ‘Value Creators’ van hogeschool Windesheim eindigde als derde.

De jaarlijkse Hogeronderwijspremie heeft in totaal 5 miljoen euro aan prijzengeld in kas, 2,5 miljoen voor hogescholen en eenzelfde bedrag voor universiteiten. De winnaars nemen ieder 1,2 miljoen euro mee naar huis; de nummers twee 800.000 en de derde 500.000 euro. Daarnaast krijgen zij allemaal een sculptuur, gemaakt door studenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.

Echte projecten bij het bedrijfsleven

Open-ICT is een vierjarige variant van de bachelor HBO-ICT. Studenten maken vanaf de eerste dag door middel van echte projecten kennis met de denk- en werkwijze van het bestaande bedrijfsleven, legde minister Van Engelshoven uit. Ze las voor uit het juryrapport: ‘De beoordelingscommissie was positief verrast over het lef en ondernemerschap dat het Open-ICT-team heeft getoond. Door afscheid te nemen van standaard cursussen en tentamens en in plaats daarvan studenten meer regie te geven in hun leerproces creëert het team studeren op maat.’

Gert van Hardeveld, een van de initiatiefnemers en teamleider van Open-ICT, vertelde eerder tegen Trajectum over zijn motivatie om Open-ICT enkele jaren geleden te starten: ‘Met het traditioneel onderwijs bereik je maar een deel van de studenten’, zei hij. Hoe krijg je iedereen mee? vroeg hij zich op een gegeven moment af. ‘Door aan de studenten zelf te vragen: wat wil jij leren?’

Hij zei het geldbedrag te willen gebruiken om de onderwijsmethode toegankelijk te maken voor andere opleidingen en instellingen.

Andere winnaars

De eerste prijs bij de categorie universiteiten gaat naar het leercentrum Innovation Space van de TU Eindhoven. Tweede werd het vernieuwend onderwijsconcept Urban Futures Studio van de Universiteit Utrecht. Plaats drie was voor een minor van de Erasmus Universiteit, Willem de Kooning Academie (Hogeschool Rotterdam) en Codarts.

Ook interessant: Roep om heropening hogescholen en universiteiten wordt steeds luider